Vervolgopleidingen – Psychiatrie, meer bepaald in de kinder- en jeugdpsychiatrie

coördinerende stagemeester: Dr. Eric Schoentjes (Eric.Schoentjes@UGent)

Kinder- en jeugdpsychiatrie is een apart erkende discipline binnen de psychiatrie. Er zijn specifieke competenties en eindtermen. De opleiding bestaat uit de MSG en een stageprogramma. Het stageprogramma omvat minstens 24 maanden kinderen, 12 maanden adolescenten, 12 maanden volwassenen en 12 maanden naar keuze (kinder- en jeugdpsychiatrie, pediatrie, genetica, onderzoek, …). De stages vinden in hoofdzaak plaats in UZ Gent, UZ Brussel en in ZNA Universitair Centrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie Antwerpen (UCKJA).

Maximaal aantal punten op een totaal van 100 punten
Interview (motivatie, persoonlijkheid) (cfr. punt 3) 20
Punten* op 1000 met onderstaande verdeling

3de Bachelor 25%

1ste Master 30%

2de Master 30%

3de Master, 1ste semester 15%

Praktijkgeschiktheid (tijdens het co-assistentschap) 30
Proef (vaardigheidsproef, kennistoetsing op basis van dossier of casus, …) 20
Portfolio 5

* Indien men niet geslaagd is voor een vak, wordt de niet geslaagde score in rekening gebracht, zodat de selectiescore toch kan berekend worden. Indien men voor een vak afwezig was zonder geldige reden, wordt een score nul verrekend. Wie ziek was of een wettige reden voor afwezigheid had moet zich hieromtrent tot de voorzitter van de opleidingscommissie geneeskunde richten; indien er een geldige reden voor afwezigheid was zal als quotering voor het vak het gemiddelde van de punten van de student in dat jaar worden genomen.

Bijkomende info m.b.t. kandidatuurstelling naast de info vermeld op bij “Procedure kandidatuurstelling”:

Persoon bij wie kandidatuur moet worden ingediend: Dr. Eric Schoentjes, Afdelingshoofd Kinder- en Jeugdpsychiatrie, UZ Gent, C. Heymanslaan 10, 9000 Gent, Eric.Schoentjes@UGent.be

Extra documenten die moeten worden bezorgd aan de dienst naast brief met motivatie, C.V. en puntenlijsten van 3de bachelor t.e.m. 1ste semester van 3de master geneeskunde: geen

Specifieke vereisten:

Geen

Info m.b.t. interview:

Het interview vindt plaats in aanwezigheid van de coördinerende stagemeester, een relevante delegatie van de stafleden en indien mogelijk een niet-coördinerende stagemeester. De focus ligt op motivatie, persoonlijkheidskenmerken, kennis en communicatieve competenties.

Info m.b.t. praktijkgeschiktheid:

De kandidaat loopt een co-assistentschap op een Afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie van een Centrum dat deel uitmaakt van ons opleidingscurriculum (UZGent, UZBrussel, UKJA, PC Karus (Campus Melle, Afdeling De Kaap), St. Lucas Brugge,…). De evaluatie van dit co-assistentschap geldt als inschatting van de praktijkgeschiktheid, ongeacht de plaats waar het co-assistentschap werd uitgevoerd. Hierbij worden onder meer, waar mogelijk, volgende zaken op de werkvloer beoordeeld aan de hand van observatie en interactie:

• Theoretische kennis (algemeen en vakspecifiek, bronnen kunnen raadplegen op eigen initiatief)
  • Communicatieve vaardigheden (zowel in het contact met kinderen, ouders, hulpverleners en derden in staat zijn helder en respectvol informatie in te winnen, te verwerken en door te geven )
  • Kritische ingesteldheid
  • Probleemoplossend vermogen
  • Ethisch gedrag
  • Stressbestendigheid
  • Organisatie van het werk (klinisch en administratief)
  • Omgaan met feedback

Info m.b.t. proef:

De kandidaat stelt een reflectie voor van een klinische casus waarbij theoretische aspecten worden geïntegreerd. Deze presentatie gebeurt voor een ad-hoc multidisciplinair samengestelde jury die bestaat uit stagemeesters van ons opleidingscurriculum samen vertegenwoordigers van andere disciplines.

Leden van selectiecommissie:

De selectiecommissie bestaat uit de coördinerende stagemeester en de afdelingshoofden kinder- en jeugdpsychiatrie UZ Gent, UKJA en UZ Brussel. Ook de stagemeesters van niet-universitaire stagediensten (St. Lucas Brugge, en PC Karus (Campus Melle, Afdeling De Kaap)) maken deel uit van de jury. Betrokkenheid van de hoofdpsycholoog of hoofdverpleegkundige van de Afdeling Kinderpsychiatrie UZGent, evenals vertegenwoordiging van de ASO worden voorzien bij de selectieprocedure.

Info m.b.t. percentage plaatsen in selectierondes:

Selectieronde 1:

unieke generatiestudenten: minimaal 33% plaatsen

andere kandidaten: maximaal 66% plaatsen (dat kan worden ingenomen door generatiestudenten indien er van de andere kandidaten geen geselecteerd worden)

Selectieronde 2 wordt enkel georganiseerd als de beschikbare opleidingsplaatsen niet ingevuld zijn na de eerste ronde, waarbij het aantal plaatsen bepaald wordt door het verschil tussen beschikbare plaatsen en ingevulde plaatsen tijdens de selectieronde 1. Als er tijdens selectieronde 1 voldoende geschikte kandidaten geselecteerd zijn, dan zal er geen tweede ronde georganiseerd worden.

coördinerende stagemeester Dr. Eric Schoentjes