De ASO worden voorbereid op de toekomstige praktijk met kennis en inzicht inzake beleidsaspecten zowel op dienstniveau als op ziekenhuisniveau. Daarnaast wordt er kennisgemaakt met de rol van specialist binnen de bredere managementssystemen in organisaties, ziekenhuiscommissies en andere representatieve functies binnen de gezondheidszorg.
Inhoud van dit opleidingsonderdeel
1) Onderdeel 1: theoretische les
Minstens één les online via Ufora. Keuze uit:
- Medische structuur – Jan Schots
- Ziekenhuisorganisatie in een veranderend ziekenhuisbeleid – Kristof Eeckloo
- Inleiding kwaliteit van zorg – Kris Vanhaecht
Let op: De lessen staan niet op de afstudeerrichtingsspecifieke Ufora-site maar op de overkoepelende Ufora-site “MSG Management van de gezondheidszorg deel 2 – DX00119” (180 SP programma) of “MSG Ziekenhuismanagement – DX00009” (120 SP programma).
Werkwijze bij de eerste keer inlog op de site:
1) Ga naar ufora.ugent.be
2) Kies op het beginscherm van Ufora in de rechterkolom voor “Inschrijven in cursus”.
3) Zoek naar “MSG Management van de gezondheidszorg deel 2 – DX00119” (180 SP programma) of “MSG Ziekenhuismanagement – DX00009” (120 SP programma).
4) Bekijk het lesmateriaal via “Inhoud” (bovenaan blauwe balk).
Werkwijze bij de volgende inlog op de site:
1) Ga naar https://ufora.ugent.be/d2l/home/522089 of https://ufora.ugent.be/d2l/home/68494
2) Bekijk het lesmateriaal via “Inhoud” (bovenaan blauwe balk).
2) Onderdeel 2: opdracht
nieuwe opdracht (vanaf academiejaar 23-24): De opdracht bestaat uit een casus die de ASO zelf heeft beleefd te relateren
aan één van de hoofdstukken uit het boek ‘Succesvol arts zijn’ (58 euro, Uitgeverij Acco, ISBN 9789464145113 – ook 3 exemplaren beschikbaar in het KCIGG)
en er een kritische reflectie rond te schrijven volgens een vast stramien:
I Inleiding
• Korte inleiding van het hoofdstuk waarop de reflectie betrekking heeft
• Doelstelling van de reflectie
II. Belangrijkste concepten in het hoofdstuk
• Beschrijving van de belangrijkste concepten die in het hoofdstuk worden behandeld
• Reflectie over de betekenis en relevantie van deze concepten
III. Persoonlijke ervaringen
• Beschrijving van persoonlijke ervaringen die verband houden met de inhoud van het
hoofdstuk
• Reflectie over hoe de eigen ervaringen zingeven aan inhoud van het geselecteerde hoofdstuk
• Indien aanwezig: toepassing van het theoretisch kader op de eigen ervaring?
IV. Kritische analyse
• Kritische analyse van de inhoud van het hoofdstuk
• Reflectie over de sterke en zwakke punten, met een onderbouwing van eigen opinie
V. Conclusie
• Samenvatting van de belangrijkste punten van de reflectie
• Reflectie over de impact van de inhoud op de eigen opvattingen en perspectieven
• Overwegingen voor verdere studie en onderzoek
BEOORDELING
Indien in Medbook na het afvinken van alle to do’s (incl. het koppelen van de opdracht aan het vak) op “Indienen bij titularis” gedrukt wordt, wordt de opdracht automatisch naar prof. Peter Vermeir gestuurd.
Prof. Vermeir beoordeelt de ingediende paper en de aanwezigheid tijdens de verplichte les met pass/fail.