Vervolgopleidingen – Plastische, esthetische en reconstructieve heelkunde

coördinerende stagemeester: prof. Phillip Blondeel (Phillip.Blondeel@UGent.be)

De opleiding plastische chirurgie is nu gewijzigd van 3 jaar algemene + 3 jaar specifiek plastische naar 2 jaar algemene chirurgie en 4 jaar specifiek plastische opleiding. De ASO’s mogen het voorlaatste jaar of een deel ervan in het buitenland doorbrengen na overleg met het diensthoofd en mits ze zelf kunnen voorzien in vervanging door een ASO die minimum twee jaar plastisch-chirurgische opleiding heeft genoten.

Maximaal aantal punten op een totaal van 100 punten
Interview (motivatie, persoonlijkheid) (cfr. punt 3) 20
Punten* op 1000 met onderstaande verdeling

3de Bachelor 25%

1ste Master 30%

2de Master 30%

3de Master, 1ste semester 15%

Praktijkgeschiktheid (tijdens het co-assistentschap) 20
Proef (vaardigheidsproef, kennistoetsing op basis van dossier of casus, …) 30
Portfolio 10

* Indien men niet geslaagd is voor een vak, wordt de niet geslaagde score in rekening gebracht, zodat de selectiescore toch kan berekend worden. Indien men voor een vak afwezig was zonder geldige reden, wordt een score nul verrekend. Wie ziek was of een wettige reden voor afwezigheid had moet zich hieromtrent tot de voorzitter van de opleidingscommissie geneeskunde richten; indien er een geldige reden voor afwezigheid was zal als quotering voor het vak het gemiddelde van de punten van de student in dat jaar worden genomen.

Bijkomende info m.b.t. kandidatuurstelling naast de info vermeld op bij “Procedure kandidatuurstelling”:

Persoon bij wie kandidatuur moet worden ingediend: mevr. Nele Van Durme (Nele.VanDurme@uzgent.be)

Extra documenten die moeten worden bezorgd aan de dienst naast brief met motivatie, C.V. en puntenlijsten van 3de bachelor t.e.m. 1ste semester van 3de master geneeskunde: professionele pasfoto en minstens één aanbevelingsbrief

Specifieke vereisten:

Eenzelfde persoon kan zich in totaal maximum drie maal aanbieden voor een sollicitatie.

Info m.b.t. interview:

Het interview vindt plaats in aanwezigheid van de coördinerende stagemeester, een relevante delegatie van de stafleden en indien mogelijk een niet-coördinerende stagemeester. Er is geen specifieke info vereist (uitnodigingen worden gewoon verstuurd). Het interview is zeer uitgebreid en behandelt alle aspecten van de kandidaat (C.V., motivatie, kennis, persoonlijkheidskenmerken, hobby’s, …).

Info m.b.t. praktijkgeschiktheid:

De geschiktheid voor het beroep wordt het best geëvalueerd tijdens het co-assistentschap. Hierbij worden onder meer, waar mogelijk, volgende zaken op de werkvloer beoordeeld aan de hand van observatie en interactie:

• Theoretische kennis (algemeen en vakspecifiek)
  • Praktische vaardigheden (assisteren bij ingrepen en bevallingen, uitvoeren klinisch onderzoek, …)
  • Kritische ingesteldheid
  • Probleemoplossend vermogen
  • Ethisch gedrag
  • Stressbestendigheid
  • Omgang met en communicatie naar patiënten en collega’s zorgverleners
  • Organisatie van het werk (klinisch en administratief)
  • Omgaan met feedback

Info m.b.t. proef:

Het praktische deel van de proef bestaat uit een chirurgische handvaardigheidstest die afgenomen wordt samen met de kandidaten algemene heelkunde en die ook door de dienst algemene heelkunde wordt gecoördineerd (10 van de 30 punten). Deelname is verplicht, ook voor kandidaten van buiten de UGent. Kandidaten die zich voor een tweede of derde maal aanbieden ter sollicitatie dienen elke keer opnieuw de praktische proef af te leggen. Het mondelinge deel van de proef wordt afgenomen tijdens het interview en beoordeelt de intellectuele, mentale en psychologische geschiktheid van de kandidaat (20 van de 30 punten). Aan de hand van een korte presentatie van 3 minuten zal gevraagd worden om een onderwerp vanuit het vakgebied van de Plastische Heelkunde te bespreken. Deze opdracht wordt 5 dagen voor het interview gegeven.

Leden van selectiecommissie:

De selectiecommissie bestaat uit het diensthoofd en alle stafleden plastische heelkunde UZ Gent (prof. Phillip Blondeel, prof. Stan Monstrey, prof. Hubert Vermeersch, Dr. Nathalie Roche, Dr. Filip Stillaert, Dr. Karel Claes, dr. Nicolas Dhooghe, Dr. Marlon Buncamper, Dr. Bernard Depypere en Dr. Liesl De Graeve).

Info m.b.t. percentage plaatsen in selectierondes:

Selectieronde 1:

unieke generatiestudenten: minimaal 0% plaatsen

andere kandidaten: maximaal 100% plaatsen (dat kan worden ingenomen door generatiestudenten indien er van de andere kandidaten geen geselecteerd worden)

Selectieronde 2 wordt enkel georganiseerd als de beschikbare opleidingsplaatsen niet ingevuld zijn na de eerste ronde, waarbij het aantal plaatsen bepaald wordt door het verschil tussen beschikbare plaatsen en ingevulde plaatsen tijdens de selectieronde 1. Als er tijdens selectieronde 1 voldoende geschikte kandidaten geselecteerd zijn, dan zal er geen tweede ronde georganiseerd worden.

Bijkomende informatie kan altijd bekomen worden schriftelijk bij prof. Phillip Blondeel.